Tongariro, een eigen kamer, en toffe ervaringen! - Reisverslag uit Hastings, Nieuw Zeeland van Eva Stiphout - WaarBenJij.nu Tongariro, een eigen kamer, en toffe ervaringen! - Reisverslag uit Hastings, Nieuw Zeeland van Eva Stiphout - WaarBenJij.nu

Tongariro, een eigen kamer, en toffe ervaringen!

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva

05 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Hastings

Hello everybody!

Hier ben ik dan vanuit de andere kant van de wereld!
Jawel, ik ben echt heel ver weg, ik ben in Nieuw-Zeeland!
Inmiddels ben ik hier al bijna 3 weken en ik heb het goed naar mijn zin!
Ik verblijf op het moment bij een hele leuke familie met 4 zoons, het zijn oude vrienden van mijn ouders vandaar het contact.
Ze wonen in Hastings in een prachtige oude villa op het noordeiland. Hebben een kookschool en allerlei verschillende soorten fruitbomen, verbouwen verse groente en hebben kippen, koeien, honden en een kat.
Ik heb het hier goed naar mijn zin en voel me best thuis.
Het is fijn om even op een plek te zijn, je eigen kamer te hebben, je eigen bed (weer eens iets anders dan buiten slapen, met z' n 10en op een kamer of in een tent), heerlijk!
De eerste week heb ik heerlijk uitgeslapen, lekker bijkomen van 3 avontuurlijke maanden Australie.
Ze nemen me overal mee naar toe en laten me van alles zien, dat is heel leuk want zo kom je op plekken waar je als je gewoon aan het reizen bent nooit zal zijn gekomen.
Zo heb ik helpen schilderen op de Rudolf Steiner School (Vrije School) hier, waar de jongens ook allemaal op zitten.
We zijn naar de "school of scares" geweest, dat is een soort spookhuis wat ze in een maisveld hebben gemaakt. Dat was leuk om mee te maken!
We zijn dagjes naar het strand geweest, wezen snorkelen, kajakken en heerlijk gezwommen in de golven.
Ook heb ik gefietst van Napier naar Hastings (ongeveer 30 km), ik had nooit gedacht dat ik nog zal gaan fietsen op reis. Maar ik vond het heerlijk om weer te doen! Het was dan ook wel een heel gaaf fietspad, namelijk langs de prachtig mooie blauwe zee, echt een heel gaaf uitzicht!
Alle uitzichten zijn hier trouwens echt prachtig en er zoveel ruimte!
Er lopen ook overal schapen rond, want er zijn ten slotte meer schapen dan mensen op dit eiland.

Ook heb ik al een van de bekende walks gedaan, namelijk de Tongariro wandeling! Dat was echt ontzettend gaaf!
Ik heb samen met Chris (de vader), Daan en Olivier de track gelopen.
Er zijn 3 vulkanen, alleen maar vulkaanlandschap en oud magma, echt heel tof en ruig om doorheen te lopen.
De eerste dag zijn met onze backpack naar de hut gelopen, dat was ongeveer 3 uur lopen. We hebben in de hut gekookt, overnacht en naar een prachtige zonsondergang gekeken. Ook heb ik daar de vieze zwavellucht uit de vulkaan geroken, haha dat was wat minder!

De volgende dag zijn we heel vroeg opgestaan (6:15) en een uur later stonden we al weer klaar om te vertrekken. Toen zijn we omhoog gaan lopen tot zo ver als je kon, want er was een deel afgezet omdat een jaar geleden een van de vulkanen is uitgebarsten. Dat was ongeveer 2,5 uur omhoog lopen, met soms steile stukken er tussen.
Op een gegeven moment hoorde we gerommel en we dachten eerst dat het stenen waren die vielen, of onweer maar dat was een beetje onwaarschijnlijk want het was strak blauw. Toen vroeg ik het aan een man die naar boven kwam en die zei dat het de vulkaan was. Dat vond ik wel heel gaaf dat je die kon horen, dat je kan horen dat die leeft! Ja dat is weer een ervaring erbij, het horen van een vulkaan!

Sommige stukken van de wandeling vond ik nog best zwaar, maar toen kreeg ik als beloning een prachtig uitzicht van blauwe meren en een rode krater! Dat was heel tof!
De terugweg ging me wat gemakkelijker af, lekker naar beneden en soms een beetje half rennen.
Daarna zijn we terug gelopen naar de hut om daar onze backpack weer op te halen. Dus dat was weer 2,5 uur terug en toen moesten we nog van de hut terug lopen. Ik kwam echt moe en met zere voeten bij de hut aan, dus zag er in eerste instantie een beetje tegenop om nog die 3 uur terug te lopen met mijn backpack.
Maar dat viel uiteindelijk best mee en ik heb het gehaald!
We hebben 8 uur gelopen die dag en ja ik was best trots op mezelf!
Het was echt een toffe ervaring en ik heb de meeste prachtige, mooie en uitgestrekte landschappen gezien. Heerlijk als je zo ver kunt kijken dat geeft me echt een ontzettend vrijheidsgevoel!

Goed, verder heb ik geholpen met een catering, was ook heel leuk om te doen! En het eten zag er prachtig uit!
Ik krijg hier trouwens het meest lekkere en gezonde eten. Zo heb ik gister nog geholpen met het bakken van verse broden, we hebben een appeltaart gemaakt, ze maakt zelf yoghurt en muesli, dus ik wordt goed verzorgd!
Ik ben ook nog samen met de ouders naar een optreden geweest van 2 bands die ukulele spelen dat was ook erg leuk!
Jaja, zo maak je weer van alles mee maar op een hele andere manier.

Over een paar dagen ga ik weer rond reizen. Ik heb afgesproken met een andere Nederlandse jongen die op het moment ook in Nieuw-Zeeland is. En we gaan samen naar het zuideiland.
Daar zijn nog ontzettend veel mooie dingen te zien, dus ik ben benieuwd wat me te wachten staat!
Dan ga ik het avontuur weer aan!

Dus ik geniet nu nog even van dit mooie huis, mijn lekkere bedje, het gezinsleven en het lekkere eten!
Dat straks weer wordt ingeruild voor het backpackersleven!

Die verhalen staan nog op jullie en op mij te wachten!

Tot de volgende keer!


  • 05 Februari 2013 - 09:16

    Irma:

    O jeeeeeeeeee Eva!!! Er staat je echt nog veel moois te wachten! Het Zuidereiland is nl kwa natuur nóg overweldigender dan nooirdereiland. Wat ontzettend leuk en fijn dat je bij die mensen kunt verblijven! Dat lijkt me inderdaad heerlijk, even een 'break', lekker 'thuis' zijn ergens en een beetje tot rust komen. En nu op naar de 'sounds', walvissen, dolfijnen, bungyjumpen? gave kusten en mooie stranden, bergen, meren in het zuiden. Geniet ervan! Heerlijk!! En denk af en toe ook aan ons, wij zitten hier in de regenkou met soms zon maar vaak grijze luchten. Leuk he? ;-) Liefs! Irma

  • 05 Februari 2013 - 09:36

    Boudewien:

    Oh Eva! wat ben jij een bofkont!!! Hoe moet je toch ooit weer wennen in ons kleine kikkerlandje!

  • 05 Februari 2013 - 10:45

    Rosien:

    Heerlijk eefje, heerlijk! Ga je met Olivier? :) Echt super leuk man! Ben echt heel erg benieuwd naar wat je allemaal nog gaat mee maken.
    Ik had trouwens laatst gedroomd dat je terug was gekomen en het was echt heel fijn en nu wil ik dat je terug komt haha!
    Liefje nog heel veel plezier en we gaan snel weer skypen! Kusjes

  • 05 Februari 2013 - 13:57

    Willy-Anne En Jos:

    Wat heerlijk voor je, Eva, dat je naast een eigen bed ook nog zoveel moois ziet en meemaakt. Maar je bent ook wel erg sportief! Zwemmen, snorkelen en lange wandelingen maken. En heerlijk en gezond eten toe!
    Geniet er lekker van zodat je straks weer helemaal ready bent voor nieuwe avonturen.
    Veel liefs tussen de winterse buien, hier in Drenthe, door.

  • 05 Februari 2013 - 14:29

    Ran En Anya Van Stiphout:

    Hoi meiske,
    Kom net terug uit een vreselijke hagelbui, ben toch wel een beetje veel jaloers op je! Zo'n heerlijk weer en fantastische mee-maak-momenten! Momenten die je waarschijnlijk je hele leven niet meer zult vergeten!
    Genieten hoor en goede reis verder!! Xxx Anya (en Ran)

  • 05 Februari 2013 - 16:37

    Tanja:

    Lieve Eef, net terug van Mara uitzwaaien naar Sevilla en een gek besef dat jullie nu beide de hort op zijn! Maar ook apetrots dat jullie de wijde wereld in zijn en met een open blik het leven pakken. Fijn dat je deze weken hebt gehad, voldoende energie om weer verder te trekken. Geniet ervan. Dikke kus tanja

  • 05 Februari 2013 - 21:46

    Cees:

    Lieve Eva,

    Wat klinkt het heerlijk zo bij de familie aan te mogen schuiven en hoe fantastisch creëren zij een gezond leven met eigen productie en kookschool. en dan al dat natuurschoon zoals het brullen van de vulkaan. Nu binnenkort weer met je bagage op de rug verder. Mooie ervaringen die je mee draagt. Geniet van de nieuwe ervaringen en de ontmoetingen die je weer ten deel zullen vallen.
    Liefs Cees

  • 05 Februari 2013 - 22:05

    Truus:

    Ha Eva, Wat een mooie ervaringen toch! Australie alweer achter je , nu het fantastisch mooie Nieuw Zeeland. Heerlijk dat je zo bij een familie tot rust kunt komen om strakjes weer verder te trekken. Geniet er maar met volle teugen van!
    Liefs Truus


  • 09 Februari 2013 - 17:17

    Ann Ngalimoertomo:

    Jeetje Eefje,

    Wat ben jij actief ! Wat leuk dat je bij zo'n familie zit in zo'n beestboel-omgeving. Gezellig.
    Ik geniet van je reisverslagen en ik hoop dat je heel lang mag blijven doen...
    Hier in Groningen is het wit van de sneeuw en ik trok vanmorgen n bodywarmer aan over mijn trui, hihihi, ik ben n echte koukleum.
    Okay meissie, geniet ze en tot n volgende reisverslag!

    Dikke smok uut Grunn,
    Ann
    ps. Sepp was gisteren langs geweest. Ik vond het iedere keer leuk als hij er is..

  • 10 Februari 2013 - 15:58

    Wil En Wim Bots:

    Dag Eva;
    Had ik je eindelijk tevoorschijn getoverd, was mijn reactie weer weg'Misschien krijg je
    hem nu 2 keer, maar ik heb hem niet meer langs zien komen . Dus probeer ik het nog een
    keer. Wat heerlijk dat je even een tijdje een normaal leven hebt kunnen leiden,
    in een echt bed, bij een warm gezin, dat je ook nog leuke en mooie dingen liet zien.
    Normaal? Je hebt wel weer een lange wandeldag gehad met niet slechts horizontale
    wegen. Je hoorde de vulkaan pruttelen, rook hem, maar zag hem niet werken.
    En nu ga je- of misschien ben je weer op pad.- met een Nederlandse jongen de
    zuidkant van het eiland bekijken. Geniet weer, blijf gezond en vertel ons je verhalen.
    Wij kijken er naar uit en nu maar zien of je dit mailtje krijgt ;
    Veel liefs, Wil en Wim

  • 13 Februari 2013 - 05:52

    Marly:

    Hee lieve Eef, dit klinkt echt super allemaal! Echt tof die wandeling en fijn, lekker bij die familie. Genieten! Maar ook leuk dat je bijna weer gaat backpacken. Je bent nu beetje bijgekomen dus je kan er weer lekker tegenaan! Leuk dat je met Olivier gaat! Ik spreek je snel weer kusjes voor jou!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Actief sinds 02 Juli 2012
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 13917

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2012 - 25 Mei 2013

Leven in het nu

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: