Liften, hitchiken en mooie herinneringen - Reisverslag uit Sydney, Australië van Eva Stiphout - WaarBenJij.nu Liften, hitchiken en mooie herinneringen - Reisverslag uit Sydney, Australië van Eva Stiphout - WaarBenJij.nu

Liften, hitchiken en mooie herinneringen

Door: Eva van Stiphout

Blijf op de hoogte en volg Eva

19 December 2012 | Australië, Sydney

Hooi lieve allemaal!

Daar ben ik dan, aangekomen in Sydney! DE stad van Australie, waar ik altijd al naar toe wilde!
Het is ons gelukt om de hele oostkust van Cairns naar Sydney af te liften!
Dat is me nog eens een afstand en een hele hoop verschillende liften!
Ik heb ze allemaal opgeschreven en we hebben in totaal 35 verschillende liften gehad!
Wat betekent dat ik weer heel wat ervaringen rijker ben geworden!

Voordat we van ons avontuur begonnen zijn om van Cairns naar Sydney te liften, zijn we nog een stukje verder omhoog gegaan richting
Cape Tribulation en Port Douglas en naar de watervallen. We hadden 3 nederlandse jongens ontmoet die een camper hadden gehuurd. En wij zijn met hun mee geweest, dat was zo leuk dat we van 2 dagen 6 dagen hebben gemaakt!
Zo hebben we vuurtjes gemaakt, geslapen bij een echte Australier op het erf, op het strand geslapen onder een prachtige sterrenhemel, door de rainforest gereden, gezwommen in watervallen en nog veel meer!
Dat was me echt een TOP ervaring!

Toen zijn wij weer terug gegaan naar Cairns, want daar stonden onze backpacks nog en hebben nog een laatse afscheidsparty gehad met een echte party bus, was leuk om een keer mee te maken.

En toen de volgende dag is ons lift avontuur begonnen!
Het liften in Australie gaat heel gemakkelijk, de mensen zijn ontzettend vriendelijk en gastvrij! De Nederlanders kunnen daar nog een voorbeeld aan nemen!
Gemiddeld staan we minder dan 5 minuten te wachten en dan stopt er al iemand, niet normaal! Het langste wat we ooit hebben gewacht is 20 minuten..
Dus dat is echt ideaal! Het leuke van liften is dat je elke keer weer in het leven van iemand stapt. En je komt in aanraking met het Australische volk. Zo lopen liften uit een van 5 verschillende trucks tot een busje die net zo oud was als de man die hem bestuude, namelijk 82. Dat was een bijzonder mooie lift. Er was zelfs een lift bij met 2 ietwat vreemde jongens die ons 100 dollar hebben gegeven om een bus te nemen, in plaats van te liften.. (niet gedaan..) We liften gratis en verdienen er zelfs ook nog mee!
Kan niet beter toch? ;)

Maar het is niet alleen maar leuk, want heb ook een iets minder leuk bericht.. Ben namelijk mijn camera verloren in een van de trucks (denk ik), waar al onze foto' s op stonden die ik nog niet had opgeslagen.. Dus ik ben nu al mijn foto' s kwijt van de eerste 2 maanden van mijn reis.. Vind het ontzettend erg en baal ook als een stekker, maar heb me er nu wel over heen gezet.. Heb alweer een nieuwe camera gekocht!
Maar goed het blijft heel jammer..
We zijn zelfs nog 400 km terug gelift om hem te gaan zoeken, zijn achter het telefoon nummer van de truck driver gekomen, maar hij heeft hem niet kunenn vinden..

Verder zijn we 3 keer uitgenodigd door mensen om in hun huis te overnachten, dat was echt heerlijk! We hadden onze eigen bedden (is weer wat anders dan buiten in een tentje slapen, zonder matjes) konden gebruik maken van heerlijke douches, films gekeken, echt heel fijn!
De mensen zijn zo gastvrij, dat ze je gewoon uitnodigen in hun eigen huis.
Dat is ook zo met de truck drivers, want je stapt bij hun gewoon in hun huisje. Zij leven 6 dagen in zo' n truck, ik heb heel vaak op hun bed gezeten! Je hebt een heel gaaf uitzicht in zo'n truck!
Ook ging een man een keer een boodschap doen en hij liet gewoon de auto sleutels in zijn auto zitten en naast ons stond een auto met de ramen nog vol open..
Niet in Nederland te bedenken..

Verder hebben wer weer ontzettend veel leuke mensen ontmoet!
In Noosa hebben we op een prachtige camping gestaan aan het water en gezwommen toen de zon onderging. De sunrise en sunset zijn hier zoo mooi, net zoals de sterrenhemel!
Op die camping hebben we 7 fransen ontmoet, waarmee de volgende dag naar Rainbow zijn gegaan, dat was heel erg leuk! Het leuke van geen plannen hebben is, is dat je op elke spontane actie in kan gaan! Wat je weer tot hele leuke nieuwe ervaringen brengt!
Zo hebben we in Rainbow beach weer 2 leuke Frieze jongens ontmoet, waar we ook een lift van hebben gekregen. Je ontmoet zo veel mensen, dat is echt heel leuk! En je komt ze ook weer tegen verder op je reis.
Zo kwamen we op een gegeven moment echt 10 verschillende mensen tegen die we al eerder hadden ontmoet in hostels, met uitgaan, op feestjes en noem maar op, echt heel leuk!

Wat ook heel leuk was is dat er een keer een hele leuke bordeaux rode Van voor ons stopte en dat bleken 2 jongens te zijn die we ook al eerder hadden ontmoet! Dat zijn echt leuke dingen!

We hebben trouwens in Brisbane 2 keer buiten geslapen, omdat we het vertikte om een hostel te betalen.. (het is zoo duur, 30 dollar voor een nacht per persoon..) We zijn gewoon op het gras gaan liggen in onze slaapzakken, verder slapen we vaak met zijn tweeen in een bed om de kosten zo laag mogelijk te houden. Haha dat is het echt low budget reizen..

Goed, nu zijn we in Syndey aangekomen! Blijven hier nog een of twee dagen en dan gaan we door naar Melbourne om daar kerst te vieren en dan willen we voor oud&nieuw weer terug zijn in Sydney! Dat wordt ook nog een hele happening, want bjina iedereen gaat voor new years eve naar Sydney! Ik ben benieuwd hoe dat zal verlopen..

Ik laat jullie zeker weten hoe het mooiste vuurwerk van de wereld eruit ziet en hoe het is om kerst te vieren in de zon.

Lieve mensen, ik wens jullie alvast hele fijne kerstdagen en een heel gelukkig nieuwjaar! Geniet ervan!

Heel veel liefs vanuit Sydney!

• 19 December 2012 - 09:36

Nanne:

Lieve eef, wat super weer om te horen allemaal! echt tof dat het liften daar zo makkelijk gaat (kan ook niet anders, iedereen wil jullie gezelligheid in de auto ;) ) en dat jullie zoveel leuke nieuwe mensen ontmoeten daar. jij ook alvast heel fijne feestdagen en een knallend nieuwjaar in Sydney natuurlijk! Heel veel plezier! xxx

• 19 December 2012 - 10:14

Tanja :

Lieve Eef, al die ervaringen, beelden en ontmoetingen pakt niemand ooit meer van je af. Dat kan je toch nooit vastleggen op foto's. Gelukkig dat je wel wat foto's op je facebook hebt gezet! Ik blijf telkens met je meegenieten, heerlijk je verhalen. dikke kus Tanja

• 19 December 2012 - 10:47

Wil En Wil Bots:

Tjee Eva, Wat een bijzondere ervaringen doe je toch op.Je wordt er helemaal volwassen van!
    Wij genieten van je verhalen 'Jammer dat je je camera kwijt bent, als je maar niet jezelf
    verliest hahaha. Dat zal zeker niet gebeuren denken wij zo.
    Een heel fijne kerstmis en geniet van het vuurwerk. Wij zullen met oudjaar een toast op je
    uitbrengen!!!!!!!!!!!!!!!!! Wil/Wim

• 19 December 2012 - 12:25

Ran En Anya:

Hoi meiske, alweer genoten van je heerlijke verslag. Wat jammer van de camera, maar zoals je moeder zegt: de dingen zitten in je hoofd, toch?
    Van hieruit hele fijne feestdagen meiske, het zal weer een ervaring zijn!
    Pas goed op jezelf! Een heeeeeele dikke knuffel van Ran en Anya

• 19 December 2012 - 21:41

Iwan:

Hoi Eva, klinkt goed allemaal. Fijne kerst en vooral een super newyears eve!!!! Jaloers

• 20 December 2012 - 09:50

Irma:

EVAAAAAAAAAA!!!! wat een super reis-land is dat zeg!!! Klinkt helemaal te gek! Maar wat enorm balen van je camera....is mij ook twee keer gebeurd (Cuba en Mexico) echt zo jammer dat je die foto's nu kwijt bent! Maar de ervaringen zitten in je hart en die neemt niemand je af (alleen vergeet je wel veel als je ouder wordt, merk ik,haha). En oud en nieuw in Sydey!! wij kunnen dat hier 'smiddags op TV gaan kijken,leuk. Jij bent ruim 10 uur eerder in het nieuwe jaar. HAPPY HOLIDAYS! en big hug!

• 20 December 2012 - 21:01

Sjors Lenders:

Waar ben jij naar de kapper geweest dan? Want 't Sydney!

• 21 December 2012 - 18:26

Jos En Willy-Anne:

Hallo Eva,
    dat is niet zomaar leuk, maar echt leuk leuk!
    Wat heerlijk dat je zo geniet. Wij genieten met je mee en wensen je een mooi Kerst en spetterend Oud&Nieuw (dat je nooit zal vergeten; met of zonder foto's).
    liefs uit Drenthe

• 25 December 2012 - 13:52

Ann Ngalimoertomo :

Dag Eva,

Wij wensen je een zalig kerstfeest en een gezegend, gezond 2013!
    Geniet er maar van.
    Ja, Australiers zijn heel aardige mensen, dat hebben wij vorig jaar meegemaakt.
    En inderdaad, het leven is wel wat duur....maar ja, er is genoeg om ervan te genieten, de natuur, de mensen, de verschillende landschappen..

Liefs, dikke kus
    Ann en Will, Sepp

• 25 December 2012 - 23:09

Cees:

Lieve Eef,

Wat een mooie vorm een stukje mee liiten met iemands z'n leven. Dat is twee in een, mens en land leren doorgronden. een groot avontuur. Heerlijk om te volgen. koop je nog vuurwerk?
    Liefs
    Cees

• 29 December 2012 - 13:43

Boudewien:

Ha die Eva wat is het toch leuk om via jou ook een klein beetje op reis te kunnen zijn!
    Bedankt! Ben benieuwd naar het vervolg! Dikke kus!!

• 02 Januari 2013 - 00:01

Ellis! :

Hi Eva . Prachtige verhalen. Ga zo door in het nieuwe jaar!